A „marketingesek” óva intenek tőle, a „brandépítő” negatív példaként emleget majd, a fotelhuszárok pedig odakommentelik a posztodhoz, oldaladra, hogy „neked biztos ingyen van az áram, az étel és számlát sem kell fizetned”: ettől függetlenül lehet okod az „ingyen munkára”. Máris mondjuk, hogy miért, olvasd el a cikket!

Az ingyen munka pszichológiája

Számos olyan helyzet adódhat, amikor érdemes megfontolni, hogy ingyen vállalj munkát. Néha ez egy kiváló lehetőség a fejlődésre, kapcsolatépítésre és új lehetőségek felfedezésére. Máskor a portfólió bővítése vagy egy nemes ügy támogatása állhat a döntés hátterében.

Fontos megérteni, hogy az ingyenmunka nem a munkánk értéktelenségét jelenti, hanem befektetés a jövőnkbe. Különösen kezdőként – vagy ha egy új területen próbáljuk ki magunkat – tapasztalatot szerezhetünk, bemutathatjuk tehetségünket, és építhetjük portfóliónkat.

Ráadásul olyan emberekkel ismerkedhetünk meg, akik később ajánlhatnak új lehetőségeket vagy akár fizetős munkát is. De vajon mikor érdemes tényleg ingyen dolgozni?

 

Amikor egy apró szívességre kérnek

Akármikor előfordulhat, hogy egy ügyfél megkér egy apró szívességre. Például arra, hogy „A lányom az Egyesült Államokban szeretne tanulni, le tudnád fordítani az anyakönyvi kivonatát?” vagy arra, hogy „Van egy 25 szavas mondatunk, le tudnád kérlek fordítani?”, esetleg „Egy 10 perces tolmács feladatra kérnénk tőled segítséget, az igazgatónak kellene…”.

Két út van előtted: vagy adsz egy kedvezményes árat, vagy az egészet megteszed ingyen.

Mi azért javasoljuk azt, hogy tedd ingyen, mert egy jó ügyfélről beszélünk. Bele kell, hogy férjen számodra. Végül is ez tényleg egy apró 10 perces szívesség. Amiből később sokat profitálhatsz, hiszen segítettél, önzetlenül.

 

Tapasztalatszerzés

Dolgozhatsz ingyen azért, hogy tapasztalatokat szerezz. Fontos, hogy ezt nem szabad összetéveszteni a próbamunkával. Próbamunkát nem csinálunk ingyen.

Ha egy új területen vagy szolgáltatásban próbálnád ki magad – legyen az szerkesztés, hangalámondás, új nyelv stb. –, sokan azt tanácsolják, hogy kezdj alacsony díjazású munkákkal platformokon, mint a Fiverr vagy az Upwork, és fokozatosan építsd fel a reputációd. Ezzel a tanáccsal azonban nem teljesen értek egyet, hiszen létezik egy másik út is. Ahelyett, hogy alacsony áron dolgoznál, keress olyan ügyfeleket, akik tényleg hasznát vennék a segítségednek, és ajánld fel, hogy korlátozott ideig ingyen dolgozol.

Például, ha a nők egészségével kapcsolatos fordításban szeretnél tapasztalatot szerezni, megkereshetsz egy civil szervezetet ebben az ágazatban, és felajánlhatod, hogy lefordítod a honlapjukat. Ha idegen nyelvű tartalommarketingbe vágnál bele, írhatsz egy-két blogbejegyzést egy releváns ügyfélnek, hogy kipróbáld magad. Ezzel a módszerrel nemcsak tapasztalatot gyűjtesz, hanem bizalmat is építesz.

A legfontosabb, hogy mindig határozd meg az ingyenes munka kereteit. Állíts fel világos határokat az ügyféllel: például vállalhatod, hogy három hírlevelet készítesz, egy 2500 szavas fordítást vagy két blogbejegyzést. Így az ügyfél számára is egyértelmű lesz, hogy meddig tart az ingyenes munkád, és könnyebben elkerülheted a túlzott kihasználást.

 

Személyes meggyőződés

Miért ne vállalhatnál ingyen munkát azért, hogy támogass egy számodra fontos ügyet, például jótékonysági szervezeteket vagy kulturális projekteket? Ha az adott projekt összhangban van az értékrendeddel vagy érdeklődéseddel, akkor az ingyenes munka egy lehetőség arra, hogy hozzájárulj egy nagyobb, társadalmilag hasznos célhoz. Ez önmagában is motiváló lehet, és nem ritkán hosszú távon is hozzájárul a fordító személyes fejlődéséhez és elismertségéhez a közösségen belül.

Nem igaz tehát az, hogy „tilos” ingyenmunkát felajánlanod, tény azonban, hogy érdemes világos határok között megtenni ezt.

Kérdése van?