Most, amikor a világ a digitális élmények felé fordul, a fordítás fontosabbá vált, mint valaha. Ugyanakkor teljesen új kihívások elé állított minket, fordítókat ez a helyzet. Összegyűjtöttük, hogy melyik az a 4 tény, dolog, amire az elmúlt két vírushelyzetben töltött év megtanított minket.

Covid-19: az összefoglaló

A koronavírus járvány egyértelműen a kereslet megváltozásához vezetett. Néhány nagy iparágban – például a vendéglátásban és az utazásban – meredeken csökkent a fordítási kereslet, hiszen hónapokig nem lehettek nyitva, ezért a kommunikáció is csökkent. Ugyanakkor más iparágakban – például az e-kereskedelemben és a digitális szolgáltatásokban – hatalmas fellendülés történt: a kommunikáció áthelyeződött az internetre.

De mi az a 4 dolog, amit megtanultunk 2021-ben a Covid miatt?

1: Megváltozott ügyfélszokások

A koronavírus hektikussá tette a személyes találkozókat. Volt, hogy teljesen lezárták az országot, volt, hogy részlegesen megnyitották, és most – amikor ezeket a sorokat írjuk – éppen szabadon jöhetünk-mehetünk, de alapvetően 2020 márciusától minden megváltozott. Az ügyfelek ráébredtek arra, hogy nem fontos személyesen találkoznunk, hiszen elektronikus úton (akár egy e-mailben) is elküldhetik a fordítani valót, mi pedig éppen így tudjuk visszaküldeni. A díjfizetés és a számlázás is elektronikussá vált. Ha mégis nyomtatott anyag kellett, akkor futárral, postával megoldható. Az ügyféltalálkozók nagy része tehát elmaradt.

2: Felgyorsult a tolmácsolás

Persze ez eddig sem volt lassú: a fordításra mindig jellemzőek voltak a feszített határidők, de ezt már megszoktuk, és tervezhetővé tettük. A Coviddal azonban minden megváltozott, hiszen gyakoribbá vált, az „azonnal szükségünk lenne rá” és a „nagyon fontos, hogy mihamarabb elkészüljön” fordítási feladat, ezért sokkal rugalmasabbá kellett válnunk, így a rengeteg azonnali és ad-hoc munkára is fel tudtunk készülni.

3: Átalakult az iroda működése

Még a covid előtti időben volt egy központi irodánk, ahol rendszeresen / minden nap találkoztunk, együtt dolgoztunk, aki szeretett volna bejött. Ez teljesen átalakult. Projektmenedzser munkatársaink nagyrészt otthonról dolgoznak (ez azért is jó, mert a saját időbeosztásuk szerint), így jóval ritkábban látjuk egymást szemtől-szembe.

 4: Átalakult bennünk valami

A koronavírus valójában térdre kényszerítette a világot, ugyanakkor megmutatta néhány már feledésbe merült érzés fontosságát: a szabadságot, az empátiát, az örömöt. Megtanultunk örülni egy finom vacsorának, annak, ha elmehettünk kirándulni és újra felfedezni körülöttünk a világot, megtanultunk örülni egymásnak. Miután most már majdnem 2 éve otthon ragadtunk, megismertünk tehát néhány majdnem elfelejtett készséget, és függetlenebbek lettünk, mint valaha. Tény, hogy mivel a koronavírus viharszerűen csapott le ránk, elszigetelődtünk, kialakult egyfajta társadalmi távolságtartás, előtérbe került az otthoni munka, az online órák, melyek korlátozták a fizikai interakciót. Ezeket még neked is és nekünk is meg kell értenünk, és majd vissza kell építenünk idővel.

Addig is, szívesen fordítunk neked ezekben a nehéz időkben is – vedd fel velünk a kapcsolatot.

Kérdése van?